sobota, 20 sierpnia 2011

Dominiemanie właściości gminy

Zgodnie przyjętą w Konstytucji (art.164) zasadą domieniemania właściwości gminy do niej będą należały wszystkie zadania nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządowych Będą to wieć wszystkie sprawy wspólnoty terenowej,które nie zostały w drodze ustawy powierzone innym podmiotem. Z treścią art.164 ust.3 Konstytucji wyrażnie koresponduje art.6 u.s.g stanowiący,że do zakresu działań gminy należa wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym,nie zastrzeżobe na rzecz innych podmiotów. Ponieważ domnienianie kompetencji gminy zostalo wyrażone w ustawie,to także i ostępstwa od tej zasady mogą być wprowadzone tylko w drodze ustawy. W konsekwencji należy przyjąć,że gmina załatwia lokalne sprawy publiczne,które wyrażnie włączono do zakresu jej działaniam,jak i te,które w drodze ustawy nie zostały przekazane żadnemu innemu podmiotowi.
Przykładową enumeracje zadań własnych gminy zamieszczono w art.7 u.s.g.,
Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
  1)   ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2)   gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3)   wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  3a)  (1) działalności w zakresie telekomunikacji,
  4)   lokalnego transportu zbiorowego,
  5)   ochrony zdrowia,
  6)   pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  7)   gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8)   edukacji publicznej,
  9)   (2) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  10)  kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11)  targowisk i hal targowych,
  12)  zieleni gminnej i zadrzewień,
  13)  cmentarzy gminnych,
  14)  (3) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  15)  utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  16)  polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  17)  (4) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  18)  promocji gminy,
  19)  (5) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),
  20)  współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
 
Wymienione zadania można zaliczyć do jednej z poniższych kategorii:
  1. Infarstruktury technicznej,
  2. infrastruktury społecznej,
  3. porządku i bezpieczeństwa publicznego
  4. ładu przestrzenego i ekologicznego
 
 Zródło: 
  1. Samorząd Tertorialny w Polsce,pod redakcja naukową Jana Pawła Tarny,Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis,Warszawa 2002,str.45-46
  2. Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminym art.7.1 Zadania własne gminy


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz